Zakres egzaminu z dyscypliny Nauki o zarządzaniu i jakości

  • Ewolucje teorii organizacji i zarządzania.
  • Istota strategii i zarządzania strategicznego – geneza i ewolucja pojęć, przegląd współczesnych definicji.
  • Metody analizy strategicznej oraz wspomagania decyzji w zakresie wyborów kierunku rozwoju organizacji.
  • Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa i jej źródła.
  • Metody analizy strategicznej otoczenia dalszego i bliższego.
  • Miejsce i rola systemu informatycznego w systemie zarządzania przedsiębiorstwem.
  • Rodzaje i hierarchia systemów informatycznych w przedsiębiorstwie.
  • Data mining jako narzędzie wspomagania decyzji.
  • Istota koncepcji lean management, korzyści i zastosowania.
  • Społeczna odpowiedzialność biznesu i sposoby jej realizacji w dzisiejszych organizacjach.
  • Główne teorie motywacji i ich implikacje dla praktyki zarządzania.
  • Kultura organizacyjna i jej rola w zarządzaniu organizacją.
  • Zarządzanie finansami przedsiębiorstw.
  • Rola systemu rachunkowości zarządczej w procesie kreowania wartości.
  • Istota marketingu i specyfika działań marketingowych w gospodarce.
  • Elementy marketingu-mix.
  • Wprowadzanie na rynek nowych produktów.
  • Współczesne koncepcje zarządzania jakością.
  • Employer branding – istota i sposoby.
  • Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacjach.
  • Wyzwania stojące przed dzisiejszym zarządzaniem organizacjami.
  • Kategoria efektywności w naukach o zarządzaniu.
  • Kluczowe wskaźniki efektywności w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
  • Analiza i znaczenie cyklu życia produktu.
  • Proces zarządzania zmianą i jego fazy.
  • Modele biznesu – istota, elementy, klasyfikacja.
  • Raportowanie zintegrowane jako nowe podejście do współczesnej sprawozdawczości biznesowej.
  • Zarządzanie logistyczne i zarządzanie łańcuchem dostaw.
  • Zastosowanie badań operacyjnych w zarządzaniu.
  • Zarządzanie gospodarką w obiegu zamkniętym.
  • Przywództwo w organizacji – nowe koncepcje.
  • Heurystyka w rozwiązywaniu problemów zarządzania.
  • Behawioralna teoria przedsiębiorstwa.